Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Diagnostické markery specificky narušeného vývoje řeči z pohledu logopeda
Veselá, Šárka ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou specificky narušeného vývoje řeči. Teoretická část představuje související terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii a problematiku diagnostiky. Výzkumná část analyzuje jednotlivé jazykové roviny u vybraného vzorku dětí a věnuje se společným specifickým odchylkám ve verbální produkci, které by mohly být navrženy jako diagnostické markery. V rámci kvalitativního výzkumu byla provedena analýza verbální produkce 9 dětí ve věkovém rozmezí 5,4 - 5,7 let se specificky narušeným vývojem řeči. Ve všech výpovědích se projevily deficity při používání sykavek, vynechávání hlásek v první pozici, narušení rozumění v různém rozsahu, nepřesná pojmenování a obtíže s výbavností slov a narušení plynulosti řeči a dalších prozodických faktorů. Oblast morfologie a syntaxe se vždy profilovala nejvýznamnějším narušením, které však bylo velmi heterogenní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
miRNA jako diagnostické markery v revmatologii po terapii glukokortikoidy
Tripská, Katarína ; Pávek, Petr (vedoucí práce) ; Doseděl, Martin (oponent)
Univerzita Karlova Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra farmakológie a toxikológie Študentka: Katarína Tripská Školiteľ: prof. PharmDr. Petr Pávek, Ph.D. Názov diplomovej práce: miRNA jako diagnostické markery v revmatologii po terapii glukokortikoidy MikroRNA (miRNA) sú triedou nekódujúcich RNA, ktoré hrajú dôležitú úlohu v modulácií expresie mnohých génov na post-transkripčnej úrovni. Ich dysregulácia prispieva k mnohým ochoreniam imunitného systému, vrátane reumatoídnej artritídy, systemového lupusu erythematosus a systémovej sklerodermie. Táto práca predstavuje zhrnutie doterajších poznatkov o funkcií miRNA v patogenéze týchto chorôb a výsledky boli získané pomocou preskúmania odbornej literatúry v biomedicínskej databáze PubMed. Najprespektívnejšie sa u reumatoídnej artritídy javia miR-16, miR-21, miR-146a, miR-150 a miR-223. U lupusu svoje uplatnenie ako biomarkery pravdepodobne nájdu miR-148, miR- 126, miR-21, miR-155, miR-125a a miR-146. Systémová sklerodermia je zatiaľ najmenej preskúmaná choroba z týchto troch a u nej sa zatiaľ najviac vie o miR-29. Kedže oblasť výskumu miRNA ako diagnostických biomarkerov je zatiaľ stále len na začiatku, je pravdepodobné, že postupom času pribudnú ďalšie miRNA, ktoré nám pomôžu viac objasniť patogenézy jednotlivých chorôb a zároveň sa stanú...
Diagnostické markery specificky narušeného vývoje řeči z pohledu logopeda
Veselá, Šárka ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou specificky narušeného vývoje řeči. Teoretická část představuje související terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii a problematiku diagnostiky. Výzkumná část analyzuje jednotlivé jazykové roviny u vybraného vzorku dětí a věnuje se společným specifickým odchylkám ve verbální produkci, které by mohly být navrženy jako diagnostické markery. V rámci kvalitativního výzkumu byla provedena analýza verbální produkce 9 dětí ve věkovém rozmezí 5,4 - 5,7 let se specificky narušeným vývojem řeči. Ve všech výpovědích se projevily deficity při používání sykavek, vynechávání hlásek v první pozici, narušení rozumění v různém rozsahu, nepřesná pojmenování a obtíže s výbavností slov a narušení plynulosti řeči a dalších prozodických faktorů. Oblast morfologie a syntaxe se vždy profilovala nejvýznamnějším narušením, které však bylo velmi heterogenní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diagnostika jazykových schopností u dětí s vývojovou dysfázií
Podpěrová, Helena ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Diplomová práce Diagnostika jazykových schopností u dětí s vývojovou dysfázií se zabývá dětmi s vývojovou dysfázií v předškolním a raně školním věku (6 až 8 let). Součástí diplomové práce je zmapování zdrojů, které se této problematice věnují a definují pojem vývojová dysfázie v českém a zahraničním prostředí, neboť jde o velmi problematický termín, který je třeba nejprve pečlivě definovat. Teoretická část popisuje stav logopedické a speciálně-pedagogické diagnostiky dětí s vývojovou dysfázií u nás i v zahraničí. Mapuje, jakým způsobem tuto vývojovou poruchu logopedi a speciální pedagogové diagnostikují, jaké nástroje k tomu využívají a jaká diagnostická kritéria používají ve svých praxích. Cílem výzkumné činnosti v rámci diplomové práce je zjistit, zda a jakou hodnotu by mohla mít Baterie testů fonologických schopností (Seidlová Málková, Caravolas 2013) pro diagnostický proces vývojové dysfázie. A také pokusit se odhalit, které z testů této diagnostické baterie mají potenciál přispívat v procesu diferenciální diagnostiky dítěte s vývojovou dysfázií. Klíčová slova: vývojová dysfázie, SLI (Specific language impairment), diagnostika, diagnostická kritéria, jazyk, BTFS (Baterie testů fonologických schopností).
Specifické symptomy vývojové dysfázie
Vávrů, Petra ; Smolík, Filip (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
V teoretické části jsou zpracovány aktuální poznatky o vývojové dysfázii postihující terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku, terapii a souvislost se specifickými poruchami učení. Výzkum, se zabývá hledáním diagnostických markerů vývojové dysfázie u předškolních dětí. Byly porovnávány 3 skupiny - 19 dětí s vývojovou dysfázií, 19 dětí stejného věku (AC) a 19 dětí cca o dva roky mladších, které by měly být na zhruba stejné jazykové úrovni (LC). Za tímto účelem byly použity 4 diagnostické metody - obrázkový slovníkový test, opakování čísel, opakování vět a opakování nesmyslných slov. Děti s vývojovou dysfázií podaly ve všech sledovaných oblastech nižší výkony než jejich vrstevníci a v některých z nich i nižší než mladší (LC) skupina. Relevantním ukazatelem vývojové dysfázie by tedy mohly být nižší výsledky v opakování vět a pseudoslov, dále vynechávání předložek, příklonek a také vypouštění sloves nebo využití neúplných infinitivních vazeb ve větě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.